سیدکمال الدین موسوی؛ سمانه سادات جوادی
چکیده
در این پژوهش "نقش استفاده از اینترنت در میزان بروز عادات و خصلتهای منفی فرهنگی" در شهر کاشان مورد بررسی قرارگرفته است و در این راستا، نظریات متعددی از دنیس مک کوایل، جان تامپسون، مانوئل کاستلز، و نیز برخی صاحبنظران ایرانی مورد استناد قرارگرفتهاند. جامعه آماری پژوهش را مراجعهکنندگان به کافینتهای فعال در شهر کاشان تشکیل میدهند ...
بیشتر
در این پژوهش "نقش استفاده از اینترنت در میزان بروز عادات و خصلتهای منفی فرهنگی" در شهر کاشان مورد بررسی قرارگرفته است و در این راستا، نظریات متعددی از دنیس مک کوایل، جان تامپسون، مانوئل کاستلز، و نیز برخی صاحبنظران ایرانی مورد استناد قرارگرفتهاند. جامعه آماری پژوهش را مراجعهکنندگان به کافینتهای فعال در شهر کاشان تشکیل میدهند که از آن میان تعداد 384 نفر بر اساس فرمول کوکران محاسبه و چون نسبت حجم نمونه به جامعه آماری بزرگتر از 05/0 بود تعداد حجم نمونه طبق فرمول اصلاح و نهایتاً حجم نمونه تحقیق 319 نفر تعیین گردید. اطلاعات و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه در فروردین 1396 گردآوری و در این مسیر از روش نمونهگیری بهصورت دومرحلهای تصادفی و سهمیهای متناسب بهره گرفته شد. نتایج بهدستآمده از آزمون تی تک نمونهای نشان داد میزان بروز عادات و خصلتهای منفی فرهنگی در جامعه مورد بررسی در یک سطح تقریباً متوسط قرار داشته و شدید نیست. جالب اینکه آزمون همبستگی پیرسون حاکی از رابطه معکوس ولی ضعیف میان استفاده از اینترنت و بروز برخی عادات و خصلتهای منفی بوده است. بدین معنا که استفاده از اینترنت اثر کاهشی بر روی بعضی عادات و خصلتهای منفی کاربران دارد، البته در مقام مقایسه، "میزان استفاده" افراد از اینترنت نقش مؤثرتری از "سابقه استفاده" آنها در کاهش عادات و خصلتهای منفی داشته است. همچنین، بر اساس آزمون تحلیل واریانس یکطرفه روشن گردید که نوع استفاده و محیط استفاده از اینترنت نیز با میزان بروز عادات و خصلتهای منفی رابطه معنادار نشان میدهد. بدین معنا که، شدت بروز عادات و خصلتهای منفی در کاربرانی که استفادههای مختلفی از اینترنت داشته و یا از محیطهای اینترنتی گوناگون استفاده میکنند یکسان نیست.
سیدکمال الدین موسوی؛ معصومه اسدنژاد احمدآبادی
چکیده
چکیده
بررسیِ امکان شکلگیری فرهنگ اعتماد در فضای مجازی آنهم با توجه به ساختار و ویژگیهای ساختاریای فضا هدفِ اصلیِ پژوهشِ حاضر بوده است. در تناسب با موضوع تحقیق از نظریه اعتماد اجتماعی زتومپکا و نیز هندرسون بهعنوان چارچوبِ تئوریک پژوهش حاضر استفادهشده و بر اساس ادبیات نظری و تجربی تحقیق، تعدادی فرضیات تدوین و دریک جامعه ...
بیشتر
چکیده
بررسیِ امکان شکلگیری فرهنگ اعتماد در فضای مجازی آنهم با توجه به ساختار و ویژگیهای ساختاریای فضا هدفِ اصلیِ پژوهشِ حاضر بوده است. در تناسب با موضوع تحقیق از نظریه اعتماد اجتماعی زتومپکا و نیز هندرسون بهعنوان چارچوبِ تئوریک پژوهش حاضر استفادهشده و بر اساس ادبیات نظری و تجربی تحقیق، تعدادی فرضیات تدوین و دریک جامعه نمونه در آذرماه 1391 و در شهر اسلامشهر موردبررسی و سنجش قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مراجعین به کافینتهای شهر اسلامشهر واقع در استان تهران بوده و از آن میان، نمونهای با حجم 383 نفر و به کمک فرمول نمونهگیری کوکران محاسبه، و با شیوه نمونهگیری دو مرحلهای تصادفی و سهمیهای متناسب انتخاب شدند. برخی از نتایج عمده تحقیق به شرح زیر است:
نتایج این پژوهش نشان داد که فرهنگ اعتماد در فضای مجازی شکلگرفته و وجود دارد هرچند میزان فرهنگ اعتمادی که در فضای مجازی شکلگرفته است در حد " متوسط رو به پایین" قرار دارد.
نتایج بهدستآمده نشان میدهد که میان ساختار فضای مجازی و فرهنگ اعتماد یک رابطه مستقیم و در سطح متوسط وجود دارد. و در همین راستا، ساختار فضای مجازی رابطه قوییتری را با "بُعد ذهنیِ" فرهنگ اعتماد نشان میدهد تا "بُعدِ عینی" آن.
همچنین مشخص گردید که در محیطهای تعاملی اینترنتی میزان فرهنگ اعتماد تفاوت معناداری با یکدیگر نشان میدهد، بهگونهای که بالاترین میزان فرهنگ اعتماد به ترتیب در محیط تعاملی فیسبوک و سپس ایمیل و نهایتاً در محیط بازی و سرگرمی شکل گرفته است.